2024-11-13 17:08
Malin Svensson

Illustration: Ur indiespelet Wavetale.

Spelkultur är en stor del av barn och ungas vardag. För att locka till läsning måste det återspeglas i litteraturen. Därför behövs fler barnböcker om spel och spelkultur – både i biblioteket och i skolan.

Intresset är viktigast

– Spel var en kul hobby, men också ett socialt sammanhang för mig när jag växte upp, berättar Alexandra Dahlberg. Jag var lite av en outsider men i nördkretsar kände jag mig hemma och hittade vänner som jag spelar med än idag.
För Alexandra är det en självklarhet att skriva om spel och spelkultur. Hon har nyligen debuterat med sin första ungdomsbok på Lilla Piratförlaget och är även aktuell med faktabokserien Spela! på Hegas.
– Det viktigaste är att barn läser något de är intresserade av snarare än något vi vuxna vill att de ska läsa, menar hon. Särskilt när de kämpar med att knäcka läskoden – och gaming är stort bland unga!
Utöver böcker skriver Alexandra också spel. Hon är narrative director på en spelstudio i Göteborg och har bland annat skrivit manus till indiespelet Wavetale tillsammans med Augustpris-vinnare Jessica Schiefauer.
– Det bästa med att vara spelskapare är att få jobba med så många kreativa människor! Berättar hon. Att se karaktärer och berättelser som jag hittat på få komma till liv. Men det är också utmanande. I en bok är det enkelt att skriva att något exploderar, men ska man visa det på en skärm är det ett jättejobb!

Spelkultur på bibblan

– Det är roligt och bra att det kommer fler böcker om spel för barn och unga, säger Pernilla Ragnarsson. Spel utgör ett stort intresse hos många, och när det kommer till läsfrämjande vet vi att en ingång till boken är att den handlar om just något som känns nära.
Pernilla är bibliotekarie på Kristianstads stadsbibliotek där man ser spel som en självklar kulturform.
– Vi har startat en spelcirkel där vi träffas för att diskutera spel som alla har spelat hemma. Som en bokcirkel, fast med spel. Till största del väljer vi spel som drivs av en berättelse och då går det ibland att dra paralleller till böcker eller andra kulturuttryck.
Spel och spelböcker har en självklar plats på många folkbibliotek.
– För mig är det lika självklart att vi har spel som att vi har filmer, TV-serier eller teaterpjäser i biblioteket, säger bibliotekarien Pontus Kjellberg.
Med hjälp av brädspel når han ut till fler på folkbiblioteket i Herrljunga.
– Det är en aktivitet som går över generationsgränserna, förklarar Pontus. Många föräldrar tar med sina barn, och många barn tar med sina föräldrar.

Berättelser som väcker läslust

Både läsning och spel är en form av berättande som man kan använda sig av i folkbiblioteket.
– Berättelsen är viktig för att läslust ska nå fram bättre och för förståelsen av en text, säger Tony Melander.
Han är bibliotekarie och ser många fördelar med att använda rollspel i verksamheten:
– Med hjälp av rollspel försätter du läsaren i berättelsens mitt, där den i viss mån får styra handlingen. Det skapar större engagemang! En typ av sådan litteratur kan vara ett soloäventyr där ramarna är tydliga. Vill man ge fantasin fria tyglar är ett bordsrollspel ett bra val, där läsaren också får öva på problemlösning, kreativitet och samarbete med andra deltagare.

Spelutvecklingen i skola

Skolan är också en plats för spelkultur.
– Spel stämplas ofta som meningslöst tidsfördriv, men bakom de flesta spel finns ett fantastiskt team av konstnärer, författare och programmerare som spenderat absurda mängder tid med att bli bra på det de gör, menar Alexandra. Vi borde lyfta dem som förebilder och använda barnens kärlek till spel i ämnen som Svenska, Engelska, Bild och Teknik.
Det ger Alexandra praktiska exempel på när hon besöker skolor.
– På mina workshops skriver barnen en egen "spelbok”, en interaktiv berättelse – alltså en historia med valalternativ och flera olika slut, förklarar hon. Det är superkul att det finns ett sug efter att använda spel som en väg in i skrivande!

Alexandra Dahlgren är spelskaparen och författaren bakom faktaserien Spela!

Så gör du plats för spelkultur i skola och bibliotek

Skriv en spelbok!
Bjud in Alexandra Dahlberg till din skola eller bibliotek och gör en workshop i spelutveckling. Det är ett roligt sätt att introducera både skrivande och spelskapande. Ansök om bidrag från Skapande skola och boka Alexandra genom forfattarformedling.se.
”På mina workshops skriver barnen en egen "spelbok”, en interaktiv berättelse – alltså en historia med valalternativ och flera olika slut. Det är superkul att det finns ett sug efter att använda spel som en väg in i skrivande!"

– Alexandra Dahlberg, författare & spelutvecklare

Uppslag: Ur faktaboken Spela! Plattformsspel av Alexandra Dahlberg.

Våga testa!
Be barn och unga som du möter om att dela sina spelerfarenheter. Testa något barnen redan kan och gör kopplingar från spelet till fysiska eller digitala boktips.
Lyssna på de barn och unga du möter som vuxen. Om vi bara frågar så vill de gärna dela med sig av sina spelerfarenheter. Det är ett tillfälle där vi kan dela inspiration som kan vara lärorikt för både vuxna och barn. Våga testa! Gärna tillsammans med de barn och unga som kan mycket om spel.”
– Pernilla Ragnarsson, bibliotekarie Kristianstads bibliotek

Använd bredden!
Ta hjälp av en lokal spelföreningen för att förstå vad barnen spelar i din närhet. Arrangera en spelkväll tillsammans där ni pratar om många olika spel.
”Spel är ett väldigt brett ämne. Det finns barn och ungdomar som bara spelar Minecraft, andra som bara spelar schack, andra som bara spelar rollspel eller lajvar. Det är värt att skaffa sig grundkunskap i ämnet. Hör gärna av dig till en lokal spelförening och starta ett samarbete!”
– Pontus Kjellberg, bibliotekarie Herrljunga bibliotek

Starta en spelcirkel!
Kombinera böcker med rollspel för att locka till mer läsning. Diskutera spelupplevelsen mellan träffarna och avsluta med fysiska och digital boktips.
”Kombinera bokcirklar med soloäventyr, bordsrollspel och kapitelböcker eller ljudböcker! Börja med att introducera gruppen genom individuella soloäventyr. Diskutera valen deltagarna gjorde i äventyret, berättelsen och läsupplevelsen i grupp. Fortsätt sedan med att spela bordsrollspel och bredda diskussionen om spelupplevelsen. Sedan kan man gå vidare med böcker eller ljudböcker som utspelar sig i samma eller liknande världar som spelet. Spelupplevelsen förhöjer läsupplevelsen och uppmuntrar kreativitet och problemlösning. Dessutom har man roligt!”
– Tony Melander, verksamhetschef Bibliotek Uppsala