Vinnaren i vårens Hegas-tävling är utsedd och vi vill gratulera klass 5 på Bokenäs skola i Uddevalla! Årets tävling handlade om att skriva fanfiction och det gjorde klassen på Bokenäs skola med en lite speciell twist.
Skriva sig till läslust
Årets tävling handlade om att fantisera och att skriva en egen text. Kanske tänker du att skriva bara är något som läsande människor gör. Men om man tycker att läsningen är lite tuff kan skrivande faktiskt vara en väg till läslust. Genom att själv formulera sig och kunna uttrycka sina tankar och berättelser i skrift ökar intresset för att också läsa andras tankar och berättelser. Hela poängen med läsningen blir tydlig när man själv använder sig av skriftspråket.
Gjorde sin egen grej
Klass 5 på Bokenäs skola gick verkligen ”all in” med sitt skrivande. Det älskar vi! Med inspiration från en av Hegas faktabokserier skapade eleverna en spännande faktabok om medeltiden som är lockande från första sidan. Det är dessutom ett kollaborativt projekt – alla har bidragit med att skriva och rita en liten del av boken och tillsammans skapat en större läsupplevelse. Det är riktigt häftigt! Och det märks att eleverna har haft kul med boken. Precis som det ska vara med böcker.
Fatta grejen inspirerade
Jennie Högberg, skolbibliotekarie i Uddevalla kommun berättar om initiativet:
– Vår tanke var att härma Hegas faktabok-serie Fatta grejen men ändra uttrycket till ”Visste du att?”. Visste du att … är en bra hjälpmening att starta sin faktatext med eftersom den riktar sig till en mottagare. Meningen hjälper också till att plocka fram det roligaste och viktigaste i texten.
Fakta är roligt!
För många elever i skolan upplevs faktatexter som trista och svårlästa. Då kan det vara extra svårt att motivera dem till att läsa. Men faktaböcker behöver inte vara torra och tråkiga. Eller långa och krångliga. Det upptäckte klassen i Uddevalla.
– Hegas förlag sätter fingret på något som är viktigt att tala om för eleverna – att fakta är roligt, säger Jennie Högberg. Och vi ville inte att det skulle vara alltför svårt för eleverna att skriva en kort text men de skulle få tid på sig att arbeta med texten, ta ut svåra ord, spara källor och rita en bild. Huvudmålet med arbetet har inte varit att skriva perfekt. Istället är det lusten att skriva som har varit det viktigaste.
Det underlättade också att eleverna hade en tydlig mottagare att skriva för och att målet redan från start var att det skulle bli en bok.
– Jag tror att det triggade dem att fullfölja sitt skrivande, säger läraren Marita Viktorsson.
Lärare och skolbibliotekarie tillsammans
Klassens lärare Marita Viktorsson uppskattade att arbeta tillsammans med skolbibliotekarien i projektet:
– Att vara två i ett så utdraget arbete gynnar verkligen uthålligheten och kvaliteten på det slutgiltiga resultatet. Jennie gjorde arbetet möjligt med sin kunskap kring litteratur, källor och källkritik.
Projektet blev ett tillfälle att diskutera källkritik. Skolbibliotekarie Jennie Högberg förklarar:
– Jag sa till klassen att ju fler källor de använder desto större trovärdighet får arbetet. Att självpublicera boken i vår skolbibliotekskatalog gav dem anledning att fundera över källkritiska frågor i praktiken. Vilka bilder får vi använda? Får vi kopiera en text utan att använda källa? Vad är källkritik när vi pratar historia och arkeologi? Vilken copyright vill vi att vår egen bok ska ha?
Kul att vinna!
Elevernas upplevelser av att arbeta så länge med ett och samma projekt varierade, men många var nöjda med slutresultatet. Här är några elevröster:
”Jag tyckte boken blev bra. Jag är glad över att få ha varit med och delta. Det var lite långtråkigt att jobba så länge med samma text men det var roligt att höra att vi vann ett pris för boken. Det gjorde det värt det.”
”Det kändes bra att arbeta på det här sättet. Jag fick tänka jättelänge för att komma på hur jag skulle skriva med mina egna ord.”
Hej!
Jag som skrivit inlägget är redaktör med ansvar för Hegas faktaböcker. Innan Hegas jobbade jag drygt ett decennium som skolbibliotekarie i Kävlinge kommun. Har du frågor eller funderingar om lättläst? Mejla mig! emelie@hegas.se – Emelie Olofsson