Cecilia Sundh är varsam men rakt på sak om övergrepp, skuldkänslor och frysreaktioner i boken ”Tusen gånger om” för tonåringarna. Här ger hon oss en inblick i tankarna och arbetet kring boken.
Du har valt att skriva om ett väldigt svårt ämne. Finns det ett behov hos unga att läsa om svåra ämnen märker du?
– Jag tror att det alltid finns ett behov hos unga att få läsa och prata om svåra ämnen. Och när man först har läst om något svårt, blir det oftast lättare att prata om det efteråt. Och det är bra att ha karaktärerna i boken att prata om, istället för att prata om sig själv.
Vad motiverade dig att skriva om Iza och berätta hennes historia?
– Jag har själv varit med om något liknade och jag ville försöka berätta om den händelsen. Eftersom jag vet att skammen får offret att tystna, ville jag genom texten ge offret (Iza) en chans att ta plats och berätta sin historia.
Hur var själva skrivprocessen, har det varit svårt att skriva om ett så tungt ämne?
– Både ja och nej. Det var svårt först, innan jag hade hittat den rätta formen. Jag provade att skriva på olika sätt (brevberättelse, intervjuform, dikt), men till sist förstod jag att det passade bäst med en rakt skildrad, skönlitterär historia.
Har du några tips till lärare och pedagoger om hur man kan ta sig an dessa ämnen i skolan?
– Skönlitteraturen är en guldgruva när man vill ta sig an vilket ämne som helst i skolan. Om man känner sig osäker och inte vet vilka böcker man kan börja med, så kan man alltid vända sig till närmaste bibliotekarie. Fler och fler böcker har även lärarhandledningar (på Hegas finns de fin-fina Läsnycklarna). Så mitt tips är att välja en bok som det redan finns ett bredvid-material att arbeta med. Varför inte börja med ”Tusen gånger om”?
-
Cecilia Sundh165 kr