I Hegas vårtävling -21 efterlyste vi ett nytt mysterium till Splej-gänget. Klassläraren Anna Markman var en av deltagarna med sin klass på Vitalisskolan. Här berättar hon hur tävlingen blev tidningsartiklar och en bilduppgift.
Eleverna i min klass på Vitalisskolan känner till serien och flera elever har läst någon av titlarna. Eftersom vi har jobbat mycket med läsning, läsglädje och boktips känns tävlingen alldeles rätt för oss. Eleverna i klassen är nyfikna och lätta att få igång i olika arbetsprojekt. De var genast med på noterna när jag kom med förslaget att vi skulle göra något mer än bara ett tävlingsbidrag. När vi lade till några uppgifter kändes det som om alla var med och bidrog på sitt sätt oavsett hur det hade gått för tävlingsbidragen.
Delade upp eleverna i grupper
Själva tävlingsbidraget fick eleverna göra i små grupper, ca tre elever/grupp. Vi fick fram sex tänkbara titlar och baksidestexter. Vi ville göra detta riktigt seriöst och belysa vikten av att göra ett bra grupparbete som sedan skulle mynna ut i ett tävlingsbidrag. Vi tyckte att eleverna i en grupp kunde stärka varandra och skapa en bra text. När det var dags att rösta gjorde vi det i två omgångar. Jag läste upp bidragen. Först röstade eleverna på två favoriter, sedan fick de rösta på en av två finalister. Efteråt gav klassen alla bidrag en spontan applåd.
Mysteriet med den hemliga fotografen
Ester var på väg hem från skolan då hon helt plötsligt fick ett sms från ett okänt nummer. Det var en bild som var tagen på Ester just precis i samma sekund. Hon tittade sig omkring men kunde inte se någon.
Ester var på väg hem för att sedan möta upp dom andra kompisarna Peo, Jamal och Lollo. Dom skulle spela in en ny YouTube video till deras nyhetskanal. ''
Under veckans gång blir resten av gruppen smygfotade på samma sätt som Ester blivit. Bilderna börjar bli allvarligare. Dom börjar bli fotade i sina egna hus med mindre kläder och det börjar att spåra ut nu. Den hemliga fotografen börjar hota med att sprida bilderna för hela skolan om dom skulle berätta för någon.
Vem är det egentligen den som fotar gruppen och varför? Nu jobbar dom hårt för att hitta den skyldige."
Splej-titlarna blev tidningsartiklar
Vi arbetade vidare med de nykomponerade boktitlarna och baksidestexterna. Eleverna fick skriva korta tidningsartiklar utifrån titlarna, samt rita framsidor till tänkbara böcker. Tidningsartiklar var något vi skulle träna på ändå och det kändes roligt att få koppla arbetet till Splej och deras mysterier. Bilduppgiften kom sig av att många elever tycker om att illustrera.
Boktips till hela skolan
Jag försöker välja högläsningsböcker som man kan koppla till något aktuellt i omvärlden eller något skolämne. Nu är terminen nästan slut, då har eleverna önskat att få tipsa om böcker som läses högt, en titel per dag. På det viset ger de varandra boktips. Klassen har vid flera tillfällen kommit med förslag på böcker som vi sedan har satt ihop i en presentation, det har blivit boktips för hela skolan inför olika lov. Presentationen har satts upp i skolans huvudentré, samt skickats ut till alla klasser på skolan.
Amulett är populär hos eleverna
Jag tänker att det är viktigt att jag som klasslärare är med och skapar läsglädje. Det finns någon bok för alla. Hittar eleverna läsglädjen kan läsförståelse, allmänbildning och framgångar i skolan komma på köpet. En bok som har varit mycket populär bland många elever är bokserien Amulett. Den har funnits i flera år. Varje år ser vi elever som blir helt uppslukade av böckerna. Böckerna är spännande, färgstarka och fångar läsaren. Har bl a sett att en del elever som inte har hittat till läsningen kan fastna totalt i dessa böcker.
- Anna Markman, klasslärare på Vitalisskolan i Trosa.