2024-09-09 17:05
MeraHegas

I Skolbibliotek nu! förklarar Linnea Lindquist, rektor, och Jonna Bruce, skolbibliotekarie, hur du får skolbiblioteket på din skola att bli mer än bara ett rum med böcker. Utan att försköna verkligheten berättar Linnea och Jonna hur de lyckades göra skolbiblioteket till en pedagogisk funktion som idag älskas av både lärare och elever. Läs vidare för att få en inblick i hur Linnea fick sitt lärarlag att uppskatta och använda skolbiblioteket i sin undervisning.

 

Konsten att styra ett skolbibliotek
Det samarbete vi har mellan skolbibliotekarie och lärare på Hammarkullsskolan idag har inte kommit av sig självt. Det har krävt styrning från mig som rektor och idogt arbete för att skapa kunskap om skolbibliotekariens uppdrag hos all personal på skolan.

I början, när lärare tillfrågades om de ville boka in tider i skolbiblioteket för boksamtal, svarade drygt hälften av lärarna ja på det. Några ”hade inte tid” eller prioriterade annat. Det gjorde mig först upprörd, men när jag sedan tänkte på det var det logiskt. Jag hade inte tydliggjort hur viktigt skolbiblioteket är och därför kunde jag inte förvänta mig att lärarna skulle se skolbiblioteket som naturlig del av undervisningen.

Jag började därför läsa på om skolbiblioteket i bibliotekslagen. Jag började även titta på hur andra skolor organiserar verksamheten.

När nästa termin skulle börja sa jag till lärarna att alla klasser ska ha en tid i skolbiblioteket varje vecka. Alla klasser hade tider varje vecka, men en del klasser kom sent, en del ville bara låna böcker medan andra deltog aktivt i undervisningen.

Allteftersom månaderna gick insåg jag att skolbiblioteket behöver en tydlig styrning från mig som rektor, trots att jag har som princip att inte detaljstyra professionen. Jag anser att det är viktigt att ge lärarna professionell frihet, både över undervisning och arbetstider. Skolbiblioteket blev ett undantag eftersom vi behövde börja använda skolbiblioteket som den pedagogiska funktion det kan vara och för att alla elever skulle få samma möjligheter.

Våga ställa krav
Jag började med att ålägga mina lärare att följa med på elevernas lektioner i skolbiblioteket. När lärare följer sin klass till skolbiblioteket får de syn på vilken form av undervisning som pågår där. Det öppnar upp för samplanering och pedagogiska diskussioner. Det har varit många ”aha-upplevelser” för lärarna när de förstår vad mycket skolbibliotekarien kan bidra med och stötta lärarna i. Vid ett flertal tillfällen har jag hört lärare säga: ”Jaha, kan du göra det där?”

Involvera skolbibliotekarien i skolans traditioner

Jonna ute på skolgården spelar spel med eleverJag har varit noga med att inkludera skolbibliotekarien i skolans traditioner och i bedömningen av elevernas läsutveckling. Som skolledare behöver jag veta så mycket det bara går om elevernas progression för att kunna rikta resurserna dit de behövs. Rätt stöd för rätt elev vid rätt tidpunkt är A och O för att fler elever ska bli tänkande läsare.

För att klara det behöver jag även skolbibliotekariens syn på elevernas läsutveckling. Det betyder inte att skolbibliotekarien gör formella bedömningar av elevernas läsutveckling, men det ger ytterligare en dimension som både jag och lärare kan använda. Jag kan organisera skolverksamheten så att eleverna når målen och lärarna får veta vad de ska fördjupa sig inom i läsundervisningen.

Det är viktigt att involvera skolbibliotekarien i skolans traditioner. Det kan, förutom genom inkludering i bedömningsarbetet, till exempel ske genom att skolbibliotekarien läser på skolavslutningar eller att litteratur ett år står som tema för hela skolan. Skolbibliotekarien har goda förutsättningar att organisera temadagar eller andra arrangemang då hen ofta sitter på ett helhetsperspektiv genom att ha varit närvarande i alla klasser och årskurser under året. Som skolbibliotekarie ansvarar du inte heller för en egen klass med allt vad det innebär, vilket frigör tid att hjälpa till med det som ska arrangeras.

Låt skolbibliotekarien fortbilda lärarlaget
Jag har använt min skolbibliotekarie i workshops kring rollen som bibliotekarie och vilket stöd lärarna kan förvänta sig. Alla har olika talanger i sin roll som pedagog och att dela med sig av dem är ofta värdefullt för hela arbetslaget.

På Hammarkullsskolan bestämde vi oss för att djupdyka i högläsning under hösten 2023. Vi inledde arbetet med högläsning med en workshop som skolbibliotekarien höll våren 2023. Under workshoppen pratade vi om olika strategier man kan använda när man högläser samt vikten av att dramatisera för eleverna.

Som sagt ses skolbibliotekarien tyvärr ofta som en extraresurs på skolan som finns när rektor har råd, som används när lärarna har tid eller som är det första man som rektor gör sig av med när krav på besparingar kommer uppifrån.

Att låta skolbibliotekarien hålla i kompentensutvecklingen på skolan signalerar att skolbibliotekarien inte är utbytbar och dessutom har värdefulla kunskaper som även övrig skolpersonal kan ha nytta av.Linnea och Jonna diskuterar vid en laptop i ett bibliotek

Behöver du få bättre koll på det pedagogiska värdet av ett skolbibliotek eller tips på hur budgeten ska gå ihop? Då måste du skaffa Skolbibliotek nu! Boken är toppen för både rektorer och bibliotekarier.

 

Knapp till köp