Röbäcks skola i Umeå saknar ett skolbibliotek. Trots det läser eleverna dagligen i skolan. Men på fritiden saknas läslusten. Det ska skolan nu ändra på – genom att lägga läspussel.
LÄSNING SOM SYNS
Initiativet bakom läspusslet på Röbäcks skola står specialpedagogen Malin Widmark som också tilldelas Hegas stipendium 2024.
– Det finns ingen märkbar läskultur bland våra elever och jag tänker att den bilden är generell för skolor idag, menar Malin. Läsning och god läsförmåga krävs i alla ämnen och då behövs också ett intresse för läsning efter skolan.
Inspirerad från föreläsningar och andra läsfrämjare i sitt nätverk visste Malin att hon måste hitta ett sätt att engagera både lärare, elever och föräldrar i ett gemensamt läsprojekt.
– Det behöver synas att vi vuxna också läser, menar hon. Annars kan vi inte förvänta oss att våra barn och elever gör det.
SAMLADE LÄSMETODER
Röbäcks skolas läspussel ger en lustfylld inramning till de många olika läsmetoderna som används i projektet. Pusslet får också ta plats i korridoren.
– Det här ett sätt att engagera alla och påminna om delmålen vi ska uppnå tillsammans. Det blir roligare när alla kan följa med i läsutvecklingen, berättar Malin.
Totalt ingår 7 olika läsmetoder i projektet för att träna olika läsfärdigheter med olika grupper. Högläsning med föräldrar ska göra läsupplevelsen till något extra i hemmet. För att öva läsförståelse använder Malin både sagolek med de yngre eleverna och bokcirklar för de äldre eleverna. Eleverna ska tillsammans samla ihop 10 000 minuters tyst läsning.
– 10 000 minuters läsning går ganska snabbt att samla ihop när man hjälps åt men det låter samtidigt mycket, så att eleverna får uppleva att de uppnått något stort.
STÖD I AVKODNING
Med hjälp av grannskolans skolbibliotekarie tar Röbecks skola sats för att sätta igång med projektet. Det behövs fortfarande rätt bok till rätt elev för att locka till läsning.
– Böckernas framsidor påverkar om eleverna anser boken läsvärd eller inte och då väljs “gamla” böcker ofta bort, berättar Malin. Vissa klasser gör utflykter till närmaste bibliotek vid ett fåtal tillfällen per läsår men annars använder oss av beställda boklådor.
Som vinnare av Hegas stipendium 2024 kan eleverna på Röbecks skola välja en klassuppsättning valfria Hegas-böcker.
– Som specialpedagog använder jag mig av Hegas böcker till elever som behöver stöd i avkodning, berättar Malin. Det är viktigt att mina elever kan hitta böcker som tilltalar och har rätt svårighetsgrad. Alla behöver få en givande läsupplevelse oavsett var man är i sin läsutveckling.
MOTIVERINGEN
Stort grattis till Röbäcks skola och Malin Widmark som fick Hegas stipendium 2024.! Röbäck skolas läspussel är ett av över 100 läsprojekt som sökte Hegas stipendium och prissumman om 10 000 kr.
Motivering löd så här: "[…]ett kreativt och lustfyllt sätt att synliggöra vikten av läsning i en lässatsning som når brett. Ett gemensamt samarbete mellan elever, föräldrar, lärare, specialpedagog och skolbibliotekarie från närliggande skola med stor potential att främja läsande förbilder och bygga en bestående positiv läskultur."
Tips! Vilka pusselbitar använder du för att lägga läspusslet på din skola?
- 10 000 minuters tyst läsning
- för elever, lärare och föräldrar
- Boksamtal på fritids
- Upprepad läsning
- Högläsning
- Läsläxa
- Sagolek
- Bokcirkel