Ny på jobbet? Nyutexaminerad? Kanske är du till och med den första skolbibliotekarien på din skola någonsin? Det kan kännas överväldigande. Men ta det lugnt. Här kommer några tips (som jag gärna hade velat ha när jag tog mina första darrande steg i skolbiblioteket) på hur du tar dig an din nya roll och blir en fantastisk skolbibliotekarie som förändrar barns och ungas liv. Det är ett viktigt jobb, och du har chans att göra det. Lycka till!
Ett nytt skolbibliotekarielandskap
I september 2023 meddelade regeringen att skolbibliotek ska bli obligatoriskt. Från och med 2025 kommer de skjuta till pengar för att underlätta för kommuner och huvudmän att anställa bibliotekarier och bygga upp ett mediebestånd. Det var ett efterlängtat och välbehövligt beslut. Men det krävs en massa nya skolbibliotekarier för att bemanna alla skolors bibliotek och nu står du kanske där, på en skola som aldrig haft en skolbibliotekarie förut, och alla undrar vad du egentligen förväntas göra. Eller så är du nyutexaminerad i biblioteks- och informationsvetenskap och känner dig lite nervös inför ditt första jobb. Du är inte ensam! Och det finns många kloka skolbiblios där ute som kan stötta dig, eller som har skrivit böcker som kan hjälpa dig på vägen.
Väck rektorn!
Det är inte ditt jobb att utbilda din rektor, men om hen behöver en liten push i rätt riktning kan du tipsa om Skolverkets material Organisera för skolbibliotek i undervisningen där både skolbibliotekarier och rektorer pratar om hur man kan organisera verksamheten för att få in skolbiblioteket i undervisningen och hur man tillsammans kan stärka elevernas läsförmåga genom samarbete över professionsgränserna.
Det är också en bra idé att sätta boken Skolbibliotek nu! av Linnea Lindquist och Jonna Bruce i händerna på rektorn. Föreslå att ni båda läser boken och utgår från den i era samtal kring hur ni vill utveckla ert skolbibliotek. Bjud gärna in förstelärare och andra som det är bra att ha med på tåget också.
En annan bok att tipsa din rektor om är Maria Schedvins Hållbar skolbiblioteksutveckling.
Kompetensutveckla dig själv
Som med mycket annat lär man sig bäst genom att testa och utvärdera vad som funkar och vad som kan bli bättre. Men det kan ju vara skönt att läsa vad andra redan testat. Här är några tips att inspireras av!
Klaras och Lottas skolbibliotek (bok) och Flödet (podd), Klara Önnerfält och Lotta Davidsson-Bask – vinnare av Svenska Akademiens bibliotekariepris 2024
Happenings som arbetsmetod och Bibliotekarien som medpedagog, Sofia Malmberg
Läslust åt alla!, Hegas förlag
Lättlästpodden, Hegas förlag
Och gå med i alla skolbiblioteksrelaterade grupper på Facebook du kan hitta. Det är en guldgruva för att få svar på frågor eller få tips och idéer. Det finns också många roliga skolbibliotekskonton på Instagram. Börja med stafettkontot Skolbibliotekarierna som roddas av olika skolbiblios varje vecka.
Skolbibliotekariens roll i undervisningen
När jag pluggade till bibliotekarie och sedan fick mitt första jobb som skolbibliotekarie hade jag ingen aning om vad det egentligen innebar. Hur långt utanför min komfortzon jag skulle tvingas söka mig för att fullgöra det uppdrag det innebär att vara skolbibliotekarie. Undervisa i källkritik, övertyga lärare och andra om min betydelse, intala mig själv om att min kompetens var tillräcklig och adekvat även om jag helt saknade utbildning i pedagogik.
Som skolbibliotekarie spelar du en viktig roll för elevernas läsutveckling, digitala kompetens och källkritiska perspektiv. Du kan dessutom ge stöd i grupparbeten, undervisa lärare om informationssökning och stötta elever med särskilda behov. Det är viktigt att komma ihåg att även om pedagogen är pedagog, så kommer du in med andra perspektiv och kompetenser som eleverna gynnas av. Läs här om skolbibliotekets roll för elevernas lärande!
Varför behövs lättläst?
Vi på Hegas ger ut lättlästa böcker för barn och unga i skolåldern. Våra böcker vänder sig till och är anpassade för de som behöver en lättare text av någon anledning; det kan vara dyslexi eller andra lässvårigheter, att man är ny i språket, koncentrationssvårigheter, ovana eller ovilja. Lättlästa böcker kan på olika sätt sänka trösklarna till läsningen för de som kämpar med läsningen eller helst inte läser alls. Vi brukar prata om läsning som en ryggsäck fylld med de olika kognitiva svårigheterna med läsning. Genom att texten avlastar läsaren blir ryggsäcken lättare att bära. Läs mer om ryggsäcken!
Muffins inte knäckebröd
Vi på Hegas brukar prata om att våra böcker ska vara som muffins, inte knäckebröd. Det innebär att det ska vara lockande, härliga och skapa sug efter mer. Vi jobbar mycket med omslagen för att eleverna ska bli sugna på att plocka upp boken till att börja med. Sedan börjar våra böcker pang bom och har gott om cliffhangers för att läsaren snabbt ska komma in i berättelsen och hållas kvar utan att tappa fokus. Vi jobbar aktivt med bilder och språk för att göra berättelserna spännande och samtidigt underlätta tolkningen så att läsaren inte tappar motivation.
Hegas i skolan
I skolan är det många elever som kämpar med läsningen, och behovet av lättlästa böcker är stort. Det kan därför vara en bra idé att som ny skolbibliotekarie sätta sig in i både vad olika läshinder och lättläst innebär. Läs lättlästa böcker och läs på om hur vi tänker kring de olika nivåerna. På det viset kan du bättre hjälpa eleverna att hitta böcker som passar.
Men lättlästa böcker passar ju inte bara till enskilda elever som behöver lite extra stöd utan funkar lika bra att läsa i helklass. De kan till exempel användas för att inleda ett tema eller för att ge alla elever förutsättningar att läsa och diskutera samma bok. Läs om hur lättläst kan användas i klassrummet!
Dessutom finns det gratis läsnycklar till alla våra böcker. Läsnycklarna är arbetsmaterial med frågor och uppgifter kopplade till varje enskild bok. De gör läsningen roligare och fördjupar förståelsen. Läsnycklarna går att anpassa efter gruppen eller enskilda elever. Du hittar alla läsnycklar och instruktioner hur du gör för att använda dem på merahegas.se.
-
Linnea Lindquist & Jonna Bruce275 kr