Framtidens böcker ska bli ännu mer tillgängliga! Här får du tre perspektiv på läslyssning. Jakob driver arbetet på Inläsningstjänst (ILT), Helena använder sig av e-böcker med textmedföljning i klassrummet och författaren Daniel Åberg skriver gripande berättelser i ljudformat.
På Inläsningstjänst (ILT) kan eleven hänga med i texten genom att både läsa och lyssna på e-boken samtidigt. Tjänsten underlättar för barn med läs- och skrivsvårigheter och de som lär sig det svenska språket.
– Genom att titlarna görs tillgängliga för alla elever så undviker man att de elever som har särskilda behov ”pekas ut”. Istället är ingången att alla kan och får läsa med öronen, berättar Jakob Skogholm, VD på ILT.
Ny standard i hela EU
E-boken har utvecklats från fasta och oanpassningsbara pdf-format till flödande och flexibla digitala böcker. Texten anpassas efter skärmens storlek och läsaren kan enkelt justera typsnitt, bakgrundsfärg och teckenstorlek. QR-koder och videoklipp kan också bäddas in. Det flödande formatet får starkt politiskt stöd. EU:s tillgänglighetsdirektiv som träder i kraft 2025 innebär att alla e-böcker ska finnas i flödande format. Hurra!
En bro mellan text och elev
Högstadieläraren Helena Paunonen använder frekvent ILT i sin undervisning med SVA-grupper. Textmedföljningen blir en bro mellan den upplästa texten och eleverna.
– Det kan liknas vid att högläsa! Eleverna hör hur orden uttalas, hur satsmelodin låter och hur ord stavas.
För henne är den gemensamma läsningen viktig, oavsett hur långt eleverna har kommit i språket. De diskuterar, skrattar och samlar minnen kring boken. Och när alla elever har tjänsten på sina datorer slipper Helena leta efter klassuppsättningar.
– Jag behöver inte resa runt på alla bibliotek för att hitta tjugo titlar, säger Helena.
Daniel berör i ljudformat
Författaren Daniel Åberg vet hur man berör. Han är känd från ljudboksvärlden med serien Virus. I höst debuterar han som lättläst-författare med ungdomsdystopin Avbrottet. Vanan från ljudboksskrivandet tar han med sig in i lättlästvärlden.
– De ljudböcker som fungerar bäst är de som berättar raka, kärnfulla, intresseväckande historier med starka karaktärer. Jag tror – och hoppas! – att det är en formel som fungerar i det lättlästa formatet också.
Berättelsen måste gripa tag i läsaren. Ljudbokspubliken kan nämligen vara rätt hård.
–Publiken stänger genast av om de tycker att något blir tråkigt. Då gäller det att jag har gjort mitt jobb som författare så att publiken hela tiden är på tårna och vill ha mer.
Här hittar du våra lättlsästa ljudböcker för barn!
Vi finns naturligtvis på flera av de stora ljudbokstjänsterna: Storytel och Nextory. För de som lyssnar i skolan så ligger alla våra böcker också på Inläsningstjänst (ILT), Polyglutt/Polylino och Ugglo. Och du! Vi kvalitetssäkrar alla våra inläsningar. Det är extra viktigt för läsaren som sitter med text och ljud parallellt.
Arbeta med ljudböcker för barn i klassrummet!
Läslyssning ökar tillgängligheten till läsning för de elever där läsning utgör en extra utmaning. Att läslyssna utvecklar språket och ordförrådet hos alla läsare, vilket gör att ljudböcker blir ett sätt för alla elever att dela läsupplevelsen, oavsett läsnivå. Därför är det bra att arbeta med ljudböcker för barn i klassrummet. Spana in Hegas-redaktionens tips på 9 lättlästa ljudböcker för barn som garanterat griper tag i eleverna i ditt klassrum!
-
Daniel Åberg193 kr