2025-01-10 08:32
Emelie Olofsson

Läsande och skrivande är tätt sammanknutna och gynnas av varandra. Ett sätt att väcka både läslust och intresse för skrivande samtidigt är att boka en författare som kan inspirera eleverna med sina erfarenheter. Jag frågade författaren Charlotte Cederlund om hur hon jobbar med skrivande när hon gör författarbesök.

Skrivande gynnar läsinlärningen

Läsande och skrivande hänger ihop – den som läser mycket brukar också ofta vara bättre på att skriva. Och den som gillar att uttrycka sig i skrift brukar uppskatta att läsa. Men det finns också en väldigt konkret läsinlärningsvinst med att skriva. I alla fall om du skriver för hand. Genom att forma bokstäver med en penna aktiveras flera sinnen – känsel, syn och hörsel – vilket kan gynna inlärningen. Vår hjärna tvingas skapa nya nervbanor och utvecklas. Och att forma bokstäverna för hand befäster deras utseende i vårt minne och vi får lättare att känna igen dem när vi ser dem i en text.

Skrivande ger läslust

Men förutom att skrivande gör läsningen lättare kan den också bli roligare. Författaren Charlotte Cederlund är ofta ute i skolklasser för att jobba med skrivande.
– Jag tror att om man tränar sin egen fantasi så blir suget efter andras fantasi större, det känns liksom oundvikligt. Och självklart är det ju så att om man blir bättre på att skriva text kommer det hjälpa en att läsa text, och ju bättre man blir på att läsa desto roligare är det ju.

Överkomma rädslan

Men för många unga, och kanske framför allt för de som inte själva läser så mycket, kan skrivande kännas läskigt. Och extra obehagligt kan det bli när man är van att allt man skriver ska bedömas av läraren. Då kan en workshop med någon utomstående vara ett bra sätt att komma igång.
– Jag upplever att många elever har dåligt självförtroende, både till skrivandet i sig och när det kommer till fantasi och idéer. Men det fina när man kommer som utomstående in i ett klassrum är att elevernas ambition att försöka ökar. Vissa elever kan säga till mig att de inte har någon fantasi eller att de inte kan skriva, men när vi börjar bolla idéer och funderar tillsammans brukar det lossna. Ibland kastar jag ur mig något galet, som tex. Vad skulle hända om det kom ett troll till skolan? Ofta räcker det med ett par sådana meningar för att något ska fastna hos eleven och nya idéer kläcks. Jag ställer sällan höga krav på texterna i sig utan fokuserar på idéerna och inspirationen. Det är en bra plats att börja på.

Mata lusten

Har dina elever kommit igång lite gäller det att fortsätta mata både läslust och skrivglädje. Och för Charlotte är det bästa sättet att gynna läslust att hitta rätt bok.
– Inget dödar läslust så mycket som att tvingas läsa klart något som är jättetrist. Fråga eleverna vad de gör på fritiden. Spelar de fotboll kanske en fotbollsbok är en bra idé och om de älskar kaniner kanske en faktabok om det. Låt dem också byta bok halvvägs om det ändå blir fel.
Och det samma kan gälla för skrivande. Uppmuntra skrivandet utan att fokusera på prestationer. Blanda korta skrivövningar med lite längre projekt för att så många som möjligt ska kunna känna att de lyckas.

Författareffekten

Också själva författarbesöket kan gynna läsningen. Att träffa någon som skriver böcker som jobb kan väcka nyfikenhet och intresset för böckerna hen skrivit.
– Eleverna brukar vara väldigt nyfikna på mig men också på hur jag har kommit på alla idéer och hur jag faktiskt gör för att skriva en bok.
Det kan också göra stor skillnad för upplevelsen om eleverna är förberedda inför besöket eller inte.
– Ofta när jag besöker skolor som verkligen förberett mitt besök brukar det sluta med att eleverna rusar till bibblan efter besöket för att låna mina böcker. Många elever hör också av sig till mig efteråt för att berätta vad de läst eller hur berättelserna de började skriva under mitt besök slutar. Och det är ju fantastiskt för alla iblandade tänker jag!

Boka författarbesök

Det är många barn- och ungdomsboksförfattare som gör författarbesök med fokus på elevernas eget skrivande. Men de kan såklart ändå skilja sig åt.
– Mina workshops har oftast fokus på fantasi och berättandelust eftersom jag tänker att lärarna redan är duktiga på det rent skrivtekniska. Så vi brukar t.ex. bygga fantasyvärldar eller hitta på egna väsen. Jag har workshops med i princip alla årskurser. Är eleverna riktigt små, alltså F-klass eller åk 1 kanske vi ritar mer än vi skriver, men fokus är oavsett fantasi och idéer.


Vill du boka Charlotte Cederlund eller någon annan författare till din klass är det bästa sättet att gå genom Författarcentrum. Det finns fyra regionala föreningar: syd, väst, öst och norr.

Charlottes tips till pedagoger!

• Hajpa författaren så mycket som möjligt innan besöket. Prata om författaren, läs på om böckerna (brukar finnas info på hemsidor m.m.), läs högt ur en/flera böcker eller låt eleverna läsa själva. Ju mer investerade eleverna är innan författaren kommer, desto mer och långtgående effekt kommer besöket ge.
• Sök Skapande skola-pengar från Kulturrådet för att bekosta författarbesök.
• Utnyttja att många böcker har lärarhandledningar med skrivuppgifter att testa i samband med att boken läses.
• Kolla upp skrivhandböcker, som tex. Skriv om och om igen av Katarina Kuick & Ylva Karlsson med massor av riktiga kanonövningar riktade till barn.

 

Läs mer:
Vi lärare: Därför är det bra att skriva för hand 
Salmson: Läs lättare s. 44 f
Författarcentrum
Charlotte Cederlund