2023-09-01 08:56
Hegas

Årets Hegas stipendium går till Lukas Renklint, lajvpedagog på en specialskola i Stockholmsregionen med fokus på npf och funktionsnedsättning. Där får varje elev avsatt tid för att lajva med Lukas. Men det finns såklart också en baktanke – att väcka läslust.

– Lajv handlar om att kliva in i en berättelse, säger Lukas. Fler elever blir intresserade av att läsa en bok när de redan har varit och lekt i dess värld.

Skolan Lukas jobbar på fick möjlighet att prova på lajv genom LajvVerkstaden i Västerås med stöd av Allmänna arvsfonden. Rektorn på skolan fastnade för metoden och för Lukas.

– Vi har haft fantastiska resultat! Det har blivit väldigt tydligt att det funkar, säger Lukas. Jag har haft många elever som kommit till mig och hatar skolan. Men som kommer ändå, för att de har de här timmarna med mig i schemat.

Alla lajv bygger på en fiktiv värld som kan hämtas ur böcker. Magi, fantasy, sci-fi och skräck brukar gå hem bland Lukas elever. Men viktigast är att det finns en spännande berättelse.

– Vår skola har ingen dedikerad skolbibliotekarie och det märks på bokutbudet, säger han. Jag vill köpa in lättlästa böcker som går att direkt koppla till lajv.

Vad är en bra lajv-bok? Vi frågar Lukas.
– Det måste vara en intressant värld att leka i, med många ingångar till att bygga vidare på berättelsen, säger han. Hegas Minecraft-böcker är bra, för Minecraft spelar våra elever. Så fort det finns magi så öppnas otroligt många dörrar. Men många gillar även fakta med en verklighetsförankring i berättelsen, som Knäppa men (nästan) helt sanna berättelser. Där kan jag hitta mysterier som lockar eleverna söka mer information på egen hand.

Lajv gör för lärande vad läslust gör för läsning – det ger en yttre motivation, som också hjälper också eleverna att utvecklas.

– Den fria leken är läkande, säger Lukas. Alla trauman och svårigheter blir lättare i leken och det går att jobba med allt.

Med rollspel får elever utrymme att testa gränser och prova läskiga saker på ett tryggt sätt.

– Det är okej att göra fel! Utbrister Lukas. Jag brukar säga att om du läser en bok där allt bara går bra och hjältarna bara lyckas med allting hela tiden, då skulle det bli en jättetråkig och jättekort bok! Min dröm är att kunna utbilda andra pedagoger och göra läromedel med den här metoden. Det är en tröskel att komma i gång som pedagog för att många tror att man behöver specialkunskaper för att kunna rollspela.

På första bilden syns specialpedagog och SV-lärare Victoria Mosshem tillsammans med Lukas (till höger). På bilden nedan syns Lucas tillsammans med en av sina elever när de försöker lösa ett pussel.

Tips! Lajva på lektionen

- Våga testa! Det måste inte vara så avancerat.
- Be eleverna om hjälp för att hitta texter eller böcker de gillar.
- Inramningen är viktigare än innehållet. Använda samma lektionsmaterial som du brukar men ge det en lekfull inramning. Kanske får eleverna ett brev från en karaktär med ett uppdrag? Kanske behöver de följa ett recept för att blanda en magisk dryck? Eller lösa ett bokstavs-schiffer för att rädda världen.
- Skapa egna roller! Utgå från handlingsstarka karaktärer som passar in i berättelsen – kanske en hemlig agent på topphemligt uppdrag? Låt eleverna döpa sin egen karaktär och ge den två egenskaper, en dålig och en bra.
- Ansvar är nyckeln! Låt eleverna växa med känslan av att världens öde vilar i händerna på deras karaktär. När deras agerande får styra leken blir de mer engagerade.