2018-12-18 14:36
Hegas

Klass 2A, Uppsävjaskolan, vann Hegas höst-tävling 2018 med den riktigt läskiga spökhistorian Den huvudlösa dockan. Men hur gick det till? Det är svårt nog att skriva ensam ... Vilken tur att Louise Andersson, deras lärare kunde svara på våra frågor! 

Vinnarbidraget Den huvudlösa dockan 

Det var en gång en kille som hette Oscar som gick i en mörk skog för att plocka svamp. Han hittade en mörk och kuslig glänta fullt med skuggor där det fans jättemycket svamp. Han gick längre och längre in i skogen.

Det började regna och han letade efter skydd. Efter ett tag märkte han att han var vilse. Då såg han ett mörkt hus, det var en bit att gå uppför en grusig stig men till slut kom han fram.

När Oscar öppnade dörren knarrade hela huset. Han blev rädd, men tänkte att han helrre gick in i huset än att bli blöt. Det blixtrade och åskade så han skyndade sig in i huset. Han gick runt och tittade i huset för att se om det var någon där. Han såg några varningsskyltar när han gick runt. "Gå häråt", "Varning för trappan" och på skylten längst bort stod det: "Varning, gå inte häråt". När han gick närmare så såg han någonting i hörnet. Det var en stor skugga och han blev rädd och hoppade bakåt av rädsla. Detvar ett spöke med en vass, blodig kniv i handen. Då hörde Oscar ett skrik och en mördardocka kom fram bakom honom med en vass yxa i handen. Han blev så rädd så han backade bakåt. Spöket och dockan följde efter honom så att han blev inklämd i hörnet.

Han såg en rustning och tog en kniv från den oc hopade på dockan. Men i rustningen fanns en zombie som fick långsamt mot Oscar och dockan. Sen kastade Oscar dockan på zombien. Zombien kastades bakåt och då fick Oscar sin chans att skära av huvudet på dockan. Zombien tog fram ett svärd från rustningen och gick mot Oscar. Oscar råkade trampa på en knapp där det stod "Fallucka". En fallucka öppnades under zombien som började vifta med armarna och skrika ett gällt skri. Till sist ramlade zombien ner i hålet i golvet.

Då könde Oscar en kall hand på sin axel. När han vände sig om var spöket där. Han blev jätterädd och sprang ut ur det kusliga spökhuset.

Plötsligt vaknade Oscar i sin säng! När han gick ner från sängen trampade han på något mjukt. Han tittade ner på vad det var. Ett dockhuvud! Med en blodig kniv bredvid.

Slut!

 

Det är en kuslig berättelse ni har skrivit. Hur gick ni till väga för att skriva en saga med så många författare?

– Vi började med att göra en gemensam tankekarta på tavlan med huvudrollsinnehavare, miljö och händelser som vi ville ha i vår berättelse. Sedan numrerade vi anteckningarna så att vi visste i vilken ordning de skulle komma när vi skrev vår berättelse. Eleverna turades sedan om att formulera hur vi skulle skriva vår berättelse. När vi skrivit klart gick vi tillbaka och läste igenom hela berättelsen samtidigt som vi redigerade och förbättrade texten.

Vilka insikter och reflektioner gjorde eleverna under tiden ni skrev sagan?

– Många elever insåg att ibland måste man stryka delar som man verkligen tycker om för att de inte passar in med resten av berättelsen och den röda tråden.

Hur ser du på kreativt skrivande som en del i att väcka läslust och öka läsförståelsen?

– Jag tycker att kreativt skrivande är en stor del för att väcka och utveckla läsförståelsen hos elever. Oftast tycker eleverna att det är väldigt lustfyllt att skriva och vill sedan också kunna läsa vad de själva har skrivit. Vid skrivande kan de arbeta på sin egen nivå och utnyttja sin fantasi.

Vill du och din klass också vara med i Hegas tävlingar? Läs om vilken tävling som pågår just nu, eller bläddra längst bak i vår senaste katalog!