2022-01-27 15:14

Historiska barn- och ungdomsböcker lär oss att se vår samtid i ljuset av vår historia, säger litteraturvetaren Helene Ehriander. Det rustar den unga generationen att själva påverka sin framtid.

Litteraturforskaren Helene har alltid varit intresserad av det historiska berättandet och vilken syn på vår historia som skildras för barn och unga. I avhandlingen Humanism och historiesyn i Kai Söderhjelms historiska barn- och ungdomsböcker (2003) undersökte hon hur det kulturella respektive det allmänmänskliga skildras i barn- och ungdomsböcker.  
– Om jag hade träffat någon från 1600-talet eller vikinga- tiden, vad hade vi haft gemensamt? Vad hade vi kunnat prata om? Vilka tankar och känslor hade vi kunnat dela?

Identifikation lockar läsaren

Barn- och ungdomslitteratur kan inte vara alltför kulturbunden, menar Helene. Det allmänmänskliga är det som lockar barnen till att fortsätta läsa.  
– Läsaren måste kunna identifiera sig med karaktärerna i böckerna. De måste kunna dela tankar och känslor med dem som är i berättelsen. Annars kan vi helt enkelt inte förstå dem, säger Helene.

Historien lär oss att inte upprepa misstag

Att läsa historiska böcker ger oss perspektiv på samtiden och förståelse för det förflutna.  
– Det är djupt mänskligt, vi behöver rötter och förankring. Vi behöver också en förståelse för att människor har varit ganska lika genom tiderna. Detta är något som kommer fram i Hegas bokserie Överlevarna där läsarna får en bild av historiska katastrofsituationer ur ögonvittnesperspektiv. I berättelserna får läsaren uppleva händelserna så som ett barn kan ha känt och tänkt. I Hegas serie På plats i tiden bildar tid och rum en enhet och läsaren får uppleva en spännande händelse någonstans i världen vid en viss historisk tidpunkt.

Böckers demokratiuppdrag

Helene menar att i stort sett all litteratur har ett slags demokratiuppdrag, som aktiverar föreställningsförmågan och fantasin.  
– Ju mer vi orienterar oss i den värld vi lever i, och som föräldrar och förfäder har levt i, desto bättre rustade är vi både för att leva här och nu och för att kunna föreställa oss en framtid. Dagens barn ska vara med och forma framtiden och därför behöver de en god språklig förmåga och kunskap om både då och nu. Därför är läsningen viktig!

 

Nyfiken på våra historiska romaner? Läs en intervju med På plats i tiden-författaren Åsa Storck