2018-03-29 08:29
Susanne Behrendtz

Hur tar man upp högaktuella ämnen som transsexualitet och identitet i en högstadieklass utan att det blir pinsamt eller fördomsfullt? Hur kan man få in de flesta av skolans kunskapsmål i ett naturligt sammanhang? Jo, genom att arbeta med skönlitteratur!

Som högstadielärare i svenska under 20 år finns det vissa delar av undervisningen som jag brinner lite extra för. En sådan del är att läsa skönlitteratur tillsammans med mina elever. Alla kan vara med! Och läser man dessutom en lättläst bok, utan att tumma på kvalitet och innehåll, ger man alla chansen att hänga med i läsningen. Jag vill därför berätta om den boken Den jag är av Lesley Choyce.

Det här handlar boken om 

Tonåriga Simon har ångest och känner sig utsatt i skolan. Men så träffar han Gabriella, som hellre kallas Gabbe, och hans värld förändras och han känner sig accepterad som den han är. Gabbe är en självständig, utåt sett, stark person som får Simon att börja se på sitt liv och omvärlden med nya ögon. Men även om Gabbe verkar stark visar det sig att hon har sina egna strider att utkämpa, inte bara inre sådana utan även trakasserier och hot från omgivningen. Med Simon vid sin sida utmanar hon både sina plågoandar och sin egen identitet. För hur lätt är det egentligen att veta vem man verkligen innerst inne är? Boken tar på ett rakt, men samtidigt, varsamt sätt upp tankar kring identitet, manligt/kvinnligt, vänskap och kärlek och lämpar sig utmärkt att läsa och arbeta med på högstadiet.

Infallsvinklar att arbeta med i klassrummet 

Som lärare finne det många infallsvinklar man kan ta fasta på under läsningen av boken: 

Identitet

Vilken tonåring kan inte känna igen sig i sökandet efter identitet och att känna förväntningar och/eller press från omgivningen?

Manligt/kvinnligt

När ordet hen dök upp för några år sedan skapade det mycket debatt. Inte bara för det nya användningsområdet utan även för det provocerande (?) att könsidentitet inte alltid är svart eller vit. Och vem/vilka är det som bestämmer hur en kille eller tjej ska vara eller se ut? Varför är det så svårt för somliga att acceptera mångfalden?

Vänskap/kärlek

Vad kan en speciell vän betyda för ens välbefinnande och hur man kan göra för att hjälpa någon som behöver det? Hur kan vi göra allas vår vardag lite bättre för dem vi har omkring oss?

Genom att tillsammans läsa en bok får eleverna en gemensam upplevelse som stärker både grupp och individ samtidigt som deras empati och förståelse för andra ökar. Väljer man som lärare att använda uppgifterna i läsnyckeln till alla Hegas böcker på deras hemsida får man massor av idéer och inspiration till hur man kan arbeta med litteratur i klassrummet.

Den jag är ger lärare och andra som arbetar med ungdomar utmärkta möjligheter att diskutera den grundläggande värdegrunden i läroplanen! Och dessutom är det ju en fantastiskt bra bok som man inte vill missa!

/Susanne

Susanne håller i Den jag är

 

    Väck läslusten med dessa!