Barn har rätt att påverka samhället – det säger barnkonventionen. Här är fyra boktips som startar samtalet om demokrati, inflytande, yttrandefrihet och demonstrationer.
Tänk tillbaka nu! Demonstrerade du i skolan? Skrev du upp dig på en namninsamling en klasskamrat gjorde? Kanske var du en del av elevrådet, fick gå med i ett demonstrationståg eller röstade om statuspoängen på helgon.net. Nu är det dina elevers tur att påverka. För att göra det måste de rustas med kunskap – en del av skolans uppdrag är att tillsammans med hemmet bidra till att eleverna blir aktiva och engagerade medborgare och individer.
En viktig del av att vara medborgare i en demokrati är rätten att påverka samhället. Det här behöver du få med dig från barnsben, men också hur du kan göra. Ja, du som läser just nu är antagligen pedagog eller skolbibliotekarie som vill rusta dina elever för att bli engagerade medborgare och individer.
För många elever kommer det som en nyhet att de har rättigheter, och att de får tycka annorlunda än klasskamrater och vuxna. För samtal om det! Det kan också vara skrämmande att göra sin röst hörd. Ibland för att det man vill säga går emot vad de vuxna tycker, som ändå är auktoriteter. Ibland för att man går emot vad vänner och jämnåriga tycker. Då kan gemensamma läsupplevelser vara ett bra sätt att få i gång diskussionerna utan att någon behöver känna sig utpekad.
Boktips 1: Klubb Demo – Du klarar det, Lisa!
Ibland är det svårt att veta vad man vill och vad man brinner för. Du klara det, Lisa! Är första delen i en ny serie om vänskap, identitet och klimataktivism. Det är en berättelse som att känna sig annorlunda och om hur svårt det kan vara att så upp för både det man tror på och sig själv. En bok som passar utmärkt att läsa och diskutera i klassen när ni ska diskutera hur man vågar göra sin röst hörd.
Lisa stirrar på den glödande cigaretten. Kom igen! Testa! säger Filippa. Även om Lisa helst velat slippa vill hon inte att tjejerna ska tycka att hon är feg. Allt snurrar i huvudet när hon drar ett bloss och snart kommer hela frukosten upp på köksmattan. I panik springer Lisa därifrån. Fan. Varför blir det alltid såhär med Filippa. Och varför kan hon inte säga nej? Hon önskar att hon var lite mer som den nya tjejen Vera. Hon verkar så självsäker men ändå snäll. Men varför skulle hon och hennes aktivistkompisar vilja vara med Lisa?
Diskutera efter läsning
• Vad demokrati är.
• Hur demokratiska beslut fattas.
• Om det lokala beslutsfattandet i elevråd och föreningar.
• Hur grupper och individer kan påverka beslut; genom att rösta i allmänna val eller skapa opinion i sociala medier.
Boktips 2: Demonstrera!
Hur gör man egentligen för att få sin röst hörd? Och hur kan man stå upp emot orättvisor? I den här boken ger människorättsaktivisten Linnéa Claeson tips och råd till den som vill förändra sin omvärld. Du får också veta mer om olika demonstrationsformer, historiskt viktiga demonstrationer och konkreta tips och trix på hur du själv kan anordna en demonstration.
Diskutera efter läsning
• Informationsspridning, reklam och opinionsbildning i olika medier.
• Hur man urskiljer budskap, användare och syfte, i både digitala och andra medier, med ett källkritiskt förhållningssätt.
• Hur man agerar ansvarsfullt vid användning av digitala och andra medier utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.
Hela Läsnyckeln hittar du här.
Boktips 3: Serien SPLEJ
Torsten Bengtssons SPLEJ är väldigt populär på mellanstadiet. Verklighetstrogen spänning som bottnar i viktiga samtidsfrågor om bland annat miljöfrågor, kriminalitet, djurskydd och mänskliga rättigheter. I relation till barnkonventionen passar särskilt Mysteriet med den försvunna tjejen och Mysteriet med de röda ränderna bra!
Kompisarna Peo, Jamal, Ester och Lollo startar en egen nyhetskanal på YouTube som de kallar för SPLEJ. Som redaktion är SPLEJ vassa och vaksamma på allt som inte står rätt till. Därför fylls deras nyhetskanal snabbt med spännande och grävande reportage om samhällsaktuella ämnen.
Diskutera efter Mysteriet med den försvunna tjejen
• Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer
• Samhällets behov av lagstiftning, några olika lagar och påföljder.
• De mänskliga rättigheterna inklusive barnkonventionen.
• Ekonomiska villkor för barn i Sverige och i olika delar av världen.
I Esters systers klass går en tjej från ett annat land. Hon heter Zahra och har precis fått veta att hon ska utvisas. Nu är Zahra försvunnen. Peo och vännerna i SPLEJ hjälper till att leta efter Zarah. Samtidigt får de besök i stugan av polisen som undrar om de vet något om den försvunna tjejen. Det blir en knepig situation, för den här gången har SPLEJ kanske inte polisen på sin sida? Och vad är det för mystiska ljud Peo hört i stugan. Gömmer sig någon där?
Diskutera efter Mysteriet med de röda ränderna
• Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer
• Samhällets behov av lagstiftning, några olika lagar och påföljder.
• De mänskliga rättigheterna inklusive barnkonventionen.
• Hur man agerar ansvarsfullt vid användning av digitala och andra medier utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.
• Informationsspridning, reklam och opinionsbildning i olika medier.
Det börjar en ny kille i klassen – John. Han är störig och bråkig. Han hoppar från den högsta nivån på tornet i badhuset och verkar inte vara rädd för något. Men kanske är det så att John döljer en mörk hemlighet. Ska Splej-gänget våga intervjua honom till kanalen?
Vill du hjälp att göra ett annat urval av böcker om att påverka samhället? Mejla redaktionen!
-
Helena Berglund162 kr
-
Pernilla Gudmundsson143 kr
-
Torsten Bengtsson186 kr
-
Torsten Bengtsson186 kr