2020-11-05 09:59
Hegas

I de flesta klassrum finns det idag elever som talar mer än ett språk, något som kräver ett inkluderande arbetssätt men också individanpassad undervisning. Men hur går det till i praktiken? Camilla Jönsson har god erfarenhet av att undervisa elever med olika språkliga bakgrunder, och hennes utgångspunkt är enkel – det som gynnar flerspråkiga elever gynnar alla elever.

Camilla Jönsson är förstelärare i svenska, engelska och svenska som andraspråk. Hon menar att alla språk är till för lärande och att det därför är viktigt att barnet också får använda sig av sitt starkaste språk. Att ha ett annat modersmål än svenska är inget hinder, det är en tillgång, om du har rätt attityd.

Det starkaste språket lägger grunden

Att låta eleven använda sitt starkaste språk kan handla om att skapa en förförståelse, för att kunna reflektera eller återkoppla mer fritt, eller för att fördjupa lärandet. Det kan också handla om att arbeta med ämnesspecifika ord och begrepp. När det kommer till att kunna uttrycka sina tankar eller ta till sig ett budskap kan modersmålet därför vara en bra grund att stå på.
– Det är viktigt att som lärare inse att alla språk har lika värde och att man ser elevens starkaste språk som en resurs för lärandet, säger Camilla.

Inkluderande klassrum

Enligt Camilla är det viktigt att lärare ser flerspråkighet som en resurs och olikheter en tillgång. Hon menar att det finns mycket att vinna på att låta eleverna läsa skönlitteratur både på svenska och modersmålet.
– Detta skapar en läsglädje och stärker lärandet. Att läsa är inte bara bokstäver utan det handlar om att ta in ett budskap, förklarar Camilla.
Ett annat sätt att arbeta inkluderande i klassrummet är att använda bilder som stöd eller använda sig av texter som speglar olika kulturer och olika miljöer i undervisningen.

Förklara istället för att förenkla

Camilla ger ofta utrymme för diskussioner i klassrummet och i första steget kan elever då som talar samma språk tala med varandra. I nästa steg låter hon eleverna diskutera på tillsammans på svenska. Hon menar att modersmålet framför allt är bra när det handlar om uppgifter som inte bara har en lösning. Då har eleverna möjlighet att lära sig både språk och kunskap samtidigt.
– Det uppmuntrar också till möten, bygger relationer, skapar glädje och stärker elevernas självkänsla. Dessutom frambringar det en delaktighet som i sin tur framkallar motivation och det skapar en ömsesidig respekt och nyfikenhet för varandra.

Metoderna gynnar alla elever

Det som gynnar flerspråkiga elever gynnar alla elever, det är Camilla övertygad om. Det kan handla om saker som olika sorters strukturmallar, skrivmallar, samtalsmallar och checklistor. Hon tipsar också om att arbeta med något hon själv kallar för ”gummibandsövningar”. Där eleverna utgår från samma text men får olika uppgifter beroende på hur långt de kommit i sin kunskapsutveckling. Det går också att använda sig av texter som alla har samma tema men olika språkliga nivåer.

– På så sätt skapas ett gemensamt sammanhang viket ger eleverna en kontext som underlättar lärandet.
Andra verktyg att använda sig av är inspelningsverktyg som ger eleverna möjligheten att lyssna på texten i förväg eller lyssna en extra gång om det behövs. Många läromedel finns inlästa på inläsningstjänst och där finns också stöd för på flera språk.

Positiva attityder

Det är av stor betydelse att eleven möts av positiva attityder till sitt språk och att du som lärare utgår från elevens kunskap och erfarenhet, menar Camilla.
– Som lärare är en viktig utgångspunkt en språklig och kulturell mångfald. Flerspråkighet är en resurs och olikheter är en tillgång.
Men framför allt handlar det om att bygga upp ett förtroende hos eleven, eftersom detta kan ha stor betydelse för elevens kunskapsutveckling.
– Trygga elever lär sig bättre. Därför kan detta förhållningssätt och syn på språkinlärning gynna och underlätta för alla elever oavsett språk.

Börja inkludera! Visste du att vi har flera av våra lättlästa böcker på arabiska

Skriv en kommentar:

Text:
Signatur:
EepLM
Kod från Captcha-bild: