Den senaste bubblaren inom skolvärlden är escape rooms. Allt du behöver är en fängslande berättelse och ett uppdrag som måste lösas. Sedan får barnen samarbeta för att nå spelets slut – klurigt och superroligt!
Ett escape room kan vara analogt, digitalt eller både och. Som vilket spel som helst börjar ett escape room med en fängslande berättelse. Sedan får barnen ett uppdrag som måste lösas!
Hur de kommer vidare i spelet
Escape rooms stärker läsförståelsen. Barnen ska stegvis klara uppdraget genom att antingen svara på frågor kopplade till boken de precis har läst eller lösa ett slags pussel. Dessutom får de en massa ledtrådar under spelets gång som tar dem vidare i spelet.
Spelmekanismer från datorspel
Escape rooms är uppskattade bland barnen eftersom de är vana vid spelmekanismen från mobileller datorspelsvärlden. Det gör dem ännu mer peppade på att lösa den kluriga gåtan!
Psst! Våra escape rooms är digitala och kostnadsfria. Kör, bara kör!
Amulett del 1 till 3
Äntligen! Ett escape room som bygger på Amulett del 1 till 3. Se till att läsa de tre delarna noggrannt. Sedan är ni redo att bryta er ut.
Ta mig till Amuletts escape room!
Facit? Klicka här!
Nomerna del 1 till 3
Nomerna är fantasy för de yngsta och det här escape room:et bjuder på många fantastiskt kluriga uppgifter och frågor att lösa. Ni behöver ha läst del 1 till 3 i serien för att klara av rummet.
Ta mig till Escape room Nomerna!
Facit? Klicka här!
Flugo åker tåg!
Flugo ska resa bort. Han ska åka tåg. Kan ni följa med Flugo och se till att allt går bra på resan? Det första han ska göra är att göra sig i ordning. Kan ni hjälpa honom? Du kan ha läst vilken Flugo bok som helst för att klara av escape roomet.
Ta mig till Flugos escape room!
Facit? Klicka här!
Lättlästa boktips!
-
Kazu Kibuishi202 kr
-
Jan Kjær144 kr
-
Tedd Arnold - författare & illustration138 kr