Page 45 - Hegas hostkatalog 2024
P. 45

  9–12 år
             Illustratör: Katarina Strömgård
Läs tillsammans – 3 tips från Norra Åsum!
Rätt bok! Vilka gemensamma intressen har gruppen?
Läs något som alla kan relatera till. Fråga din närmsta biblio- tekarie om du är osäker.
Våga variera! Vad händer när barn och vuxna möts? Prova
olika metoder för att motivera både äldre och yngre deltagare
– exempelvis författarbesök, tipsrundor eller boksamtal.
Fånga formen! Bokcirkel, lässtuga eller bokklubb? Kärt barn har många namn. Låt litteraturen inspirera hur ni väljer att träffas.
Fler tips för dig som vill starta bokcirkel hittar du i vår metodbok
Epa book club (s. 8 i MeraHegas-delen).
     kontakt med Carina och började spåna. De behövde hitta en bok som föräldrarna och barnen kunde och ville läsa tillsammans.
– Vår skolbibliotekarie tipsade oss om att spana in Torsten Bengtssons SPLEJ-serie, berättar Carina. Det är stor skillnad på en bok som har gjorts lättläst från början. Berättelsen blir mycket mer intressant!
På lång sikt är syftet med bokcirkeln inte bara att bygga läskultur utan också att stärka deltagarna så att de kan bli aktiva deltagare i samhället.
– Vi ser att många av våra elever som inte kommit igång med läsningen ger upp och slutar försöka. Då är det svårt att vara en aktiv del av samhället, förklarar Marie-Louise. Läsning är en förutsättning för att kunna ta till sig information på ett källkritiskt sätt.
VÄGEN IN
Fjorton förväntansfulla föräldrar och barn träffades på Lingenässkolans skolbibliotek för att läsa tillsammans. Första boken blev SPLEJ – Mysteriet på kyrkogården.
– Deltagarna fick kliva in i en ”studio”, precis som i böckerna! berättar Carina. Där introducerade vi huvudkaraktärerna i serien och tittade på en video- hälsning från författaren Torsten Bengtsson.
Efter halva boken samlades gruppen för att prata om vad de läst och vilka tankar som väcktes.
– Det blev ett härligt boksamtal, berättar Marie- Louise. Innehållet berörde och både barn och vuxna kunde göra personliga kopplingar till berättelsen.
Inför nästa möte fick deltagarna en ny bok i handen och hemläxa.
– Kanske det allra bästa var när flera av barnen frågade ”När ska vi börja läsa nästa bok!?” berättar Carina stolt.
Marie-Louise Rosenqvist, SFI-Lärare, Norra Åsum.
Carina Nilsson,
lärare, Lingenässkolan i Kristianstad.
Maria Kristofferson, SFI-Lärare, Norra Åsum.
  Foto: Malin Svensson
45







































































   43   44   45   46   47