Page 44 - Hegas hostkatalog 2024
P. 44

 Vägen in
– med SPLEJ
 44
Klyftan mellan läsande och ickeläsande växer. Elever som inte läser hemma riskerar att halka efter i undervisningen. Därför har en grupp pedagoger i Norra Åsum provat ett nytt sätt att bygga positiv läskultur
– både i skolan och i hemmet.
BARN HALKAR EFTER
Precis som på många andra grundskolor kommer elev- erna på Lingenässskolan från olika bakgrunder med olika läsvana.
– Det har varit svårt att få ihop en läsgrupp i skolan när läsnivån skiljer sig åt så mycket, berättar läraren Carina Nilsson. Det gör att ett stort ansvar för läs- ningen hamnar på föräldrarna. De barn som inte läser böcker hemma halkar lättare efter i skolan.
LÄSA TILLSAMMANS
Men många föräldrar läser inte själva i hemmet. Det vet Marie-Louise Rosenqvist och Maria Kristofferson som undervisar vuxna elever på SFI i Norra Åsum.
– Vi vill att eleverna ska kunna njutningsläsa! säger Maria. Inte bara hjälpligt avkoda meddelanden från handläggare, försäkringskassa eller skola.
Det var då Maria fick en idé. Hon skulle starta en bokcirkel på kvällstid för både föräldrar och barn.
– Om vi kan få föräldrar som lär sig svenska här att läsa tillsammans med sina barn så kommer de troligtvis att läsa oftare hemma, menar hon.
LÄTTLÄST DEMOKRATI
Flera av Marie-Louises och Marias vuxna elever har barn i mellanstadiet på Lingenässkolan. Därför tog de




















































































   42   43   44   45   46