Page 15 - Hegas hostkatalog 2024
P. 15

 6–8 år
vänta!
– Fördelen med att jobba så intensivt med läsningen är att läs- och skrivsvårigheter upptäcks tidigt, säger Inger. Det är superviktigt. Tidig läsinlärning lägger grunden för hela skolgången.
LÄR FÖR LITE OM LÄSNING
Även om grunden för läsning behöver sättas tidigt så är det också viktigt att lågstadielärarna följer upp elever- nas läsutveckling. Men Inger har märkt att kunskapen om läsprocesser är låg.
– Lärare behöver hjälp att planera lektioner och sätta in rätt åtgärder, menar hon. Lärarutbildningen behöver ta tillbaka sitt fokus på läsning!
Forskaren Birgitta Herkner håller med. Hon utbildar lärare i kartläggning av läsning. Något som ingick i Birgittas lärarutbildning men har fallit bort sedan dess.
– Det finns en tanke om att det är fult att testa elever i skolan, menar Birgitta. Avkodning testas inte alls och nationella provet släpper igenom elever med läs- och skrivsvårigheter. I Finland testas alla barn i förskolan! De lyckas fånga upp problemen i tid. De gör rätt.
OVANA LÄSARE LIVET UT
Birgitta har undervisat både i grundskola och på Komvux i över 30 år och träffat många vuxna elever som inte fått rätt hjälp i grundskolan.
– Ofta tänker man att alla vuxna med läs- och skrivsvårigheter har dyslexi, berättar hon. Så är det inte. Många är helt enkelt ovana läsare som inte fått rätt hjälp i tid.
Birgittas forskning visar att elever med lässvårigheter i tredje klass bär med sig dessa in i nionde klass om de inte får specialstöd i tid.
– Hur ska vi kunna lösa en läskris, när våra lärare inte lär sig om läsinlärning, undrar Birgitta.
SKOLBIBLIOTEK SAKNAS
På Ingers skola saknas skolbibliotek och det tycker hon syns.
– Bibliotek är viktigt för tillgängligheten till böcker och läsning! Det är lätt att säga att det ska finnas på alla skolor, men verkligheten ser annorlunda ut.
Birgitta har därför fått hitta en egen lösning:
– Jag sätter ihop klasslådor där eleverna själva kan plocka böcker på rätt läsnivå. Det är inte samma sak
som en bibliotekarie, men det gör att jag kan fokusera min tid på läsinlärning med eleverna.
Inger Fridolfsson, specialpedagog, Sanktpersskolan i Vadstena
Birgitta Herkner, komvux- och grundskolelärare, forskare i specialpedagogik vid Stockholms universitet
15
  Foto: Carina Wärn
Foto: Rickard Kilström
  










































































   13   14   15   16   17