Page 14 - Hegas hostkatalog 2024
P. 14

14
– Läsning kan inte
Böcker är en investering
i elevers språkutveckling, men en del forskning pekar på att lärare saknar den viktigaste nyckeln till läsning i första klass.
Lägg fokus på tidig läsinlärning i skolan!
Tidiga upptäckter! Sätt in tidiga screening- processer, särskilt för avkodning.
Tidiga insatser! Börja med högläsning och dialogläsning redan i förskolan. Fokusera på
fonetisk medvetenhet i lågstadiet med bland annat ljudningsmetoden.
Rätt insatser! Alla elever med långsam läs- utveckling har inte dyslexi, men läsprocessen
kan ändå vara tung. Därför är det viktigt att välja rätt bok till rätt elev. Ta hjälp av metodboken Läs lättare på s. 6 i MeraHegas-delen för att förstå dina elevers läsprocesser och hur du kan avlasta för en lustfylld läsupplevelse.
TIDIG AVKODNING
Inger Fridolfsson jobbar uteslutande med läsinlärning. Redan i förskoleklass får hennes elever öva fonetisk medvetenhet. Det krävs för avkodning och är en viktig nyckel till att läsa med flyt.
– Målet är att eleverna ska bli självständiga läsare, berättar Inger. Det går inte om avkodningen brister. Inför åk 1 träffar hon eleverna individuellt för en
snabbscreening. De som behöver mer stöd får det 4–5 gånger i veckan.
Läraren Linda Larsson hjälper en elev att hitta rätt bok.
               Illustratör: Tony Miles
Foto: Inger Fridolfsson


















































































   12   13   14   15   16