Page 9 - 932875 Las lattare_FLIP PDF
P. 9
att uppnå mål i kursplanerna.1 Men framför allt är kunska- perna sådana som vi behöver för att klara oss i livet. Att ges möjlighet att bli en god läsare är också att ges möjlighet att delta i det demokratiska samhället genom att kunna ta del av viktig information.2 Och för den som arbetar i skolan är det förstås en del av det kompensatoriska uppdraget att ge alla barn en likvärdig chans att bli goda läsare.
Vi är många som önskar göra läsningen lättare för fler barn och unga runt omkring oss. Vi vet att allt fler har svårt att läsa och utmaningar med att förstå vad de läser. Vi vet att andelen som läser frivilligt och i vardagen minskar. Och vi vet också att läsning ger så mycket mer än ett
rikt ordförråd, både på ett individuellt och
ett samhällsmässigt plan.
Boken utgår från Ryggsäcksmodel- len. Det är en visualisering av att
en del av oss har en tung ryggsäck med utmaningar i, som gör det svårare att läsa. Utmaningarna är uppdelade i fem teman, kallade bollar. Syftet är att visa hur rygg- säcken kan bli lättare genom insatser och rätt böcker.
Det finns mycket forskning och beprövad erfarenhet kring läs- ning som inte når ut till den som vill vara läsfrämjare, vilket Läs lättare vill bidra till att förändra. Så den här boken handlar om läsning.
1) Skolverket (2023a), s. 10.
2) Kulturrådet, (2019).
7