Page 8 - 932875 Las lattare_FLIP PDF
P. 8
6
Läs lättare!
Du som läser den här boken är eller vill bli läsfrämjare. Sannolikt arbetar du med barn på ett eller annat vis. Kanske på bibliotek eller i skolan eller fritidshem, kanske i någon annan verksamhet. Eller så kanske du brinner för litteratur och barn i din närhet. Hur det än är så vill du göra fler barn till goda läsare.
Det kommer i den här boken vara en del referenser till skolans värld, och barnen kommer till och från att kallas elever. Men du översätter så klart det till din verksamhet. Innehållet är tänkt att vara användbart oavsett. Läs lättare synliggör vad du kan göra för att hjälpa fler barn in i läs- ningen och ger dig grundläggande kunskaper om hur vi lär oss läsa och hur vi kan förstå utmaningar.
Språkliga praktiker inkluderar inte bara läsning utan också att tala och lyssna, samtala och skriva. En ung människa behöver stöd i och stärkas i alla dessa olika delar eftersom de är en del av språkutvecklingen. Den som arbetar med att hjälpa någon att läsa behöver ha i bakhuvudet att läsningen stärks genom att vi också arbetar med andra språkliga uttryck.
Under vår uppväxt, och ofta med stöd av pedagoger och vuxna omkring oss, utvecklas vi språkligt för att kunna hantera det mesta vi möter i livet. Det kan handla om att lära oss kommunicera precist och formulera sådant som vi behöver kunna sätta ord på både i relation till oss själva och andra. Eller att ta till oss olika typer av information, om det så är i skönlitterära böcker, faktatexter eller instruktioner; eller för den delen i relationer. Våra språkliga förmågor på- verkar hur väl vi klarar oss, exempelvis när det kommer till