Page 8 - 932851_Lasa tillsammans_FLIP PDF
P. 8
Inledning
Den 16 maj 2023 släpptes ett pressmeddelande från Utbild- ningsdepartementet:
”Internationell studie visar att läsförmågan sjunker hos svenska elever.”
I pressmeddelandet nämns PIRLS-studien som undersöker ”...läsförmåga och attityder till läsning i årskurs 4”1 som orsak till sänkningen nämns bland annat pandemin och ökad skärmläsning. För att motverka sänkningen föreslås bland annat mer undervisningstid och lovskola.
Även PISA 2022 visar på en märkbar nedgång vad gäller ”...matematik och läsförståelse”. Enligt PISA definieras läsförståelse enligt följande:
”Reading literacy handlar om elevers förmåga att förstå, använda, utvärdera, reflektera över och engagera sig i texter för att uppnå sina egna mål, utveckla sina kunskaper och sin potential och för att delta i samhället. Utöver avkodning och ytlig förståelse, inbegriper läsning tolkning och reflektion samt förmåga att använda läsning för att uppnå sina mål i livet.”
(Skolverket, 2022)
6
1)
Regeringen och Regeringskansliet (2023).