Page 7 - 932875 Las lattare_FLIP PDF
P. 7

    I boken Läs lättare belyser författaren Karin Salmson såväl lära läsa- som läsa för att lära-fasen ur en rad olika intres- santa ingångsvinklar. Innehållet utgör ett värdefullt bidrag till läsaren genom att koppla samman ett smörgåsbord av teori och gästinspel från aktuella forskare inom olika kun- skapsfält med en stor mängd praktiska tips. I ett lättillgäng- ligt format får du som läsare veta mer om hur vi alla kan hjälpas åt för att stötta våra barn och elever att läsa lättare.
För att kunna leverera högkvalitativ undervisning behöver läraren känna till hur läsutveckling går till genom att vara bekant med centrala modeller (Simple view of reading och Reading rope), hur klassens läsutveckling kan följas genom en högkvalitativ screening, och slutligen hur undervisningen ska utformas och anpassas utifrån kart- läggningen. Karin Salmson skriver om det viktiga faktum att undervisningen behöver vara inriktad på att parallellt stärka avkodning och språkförståelse. Här vet vi att vissa arbetssätt tillsammans med läsinlärningsmetoden phonics kan få nästan alla elever att bli goda läsare.
Läs lättare ger dig som läsare mer kött på benen – både kring hur du skapar förutsättningar för att hjälpa eleverna att knäcka läskoden och kring hur du sedan stöttar dina barn och elever vidare in i läsandets värld. Vi hoppas att boken i din hand ska rusta dig med nya kunskaper, idéer, verktyg och inspiration i ditt dagliga arbete, där du gör skillnad varje dag för våra barn och elever.
Ingrid Thulin Olander och Lejla Mandzic, logopeder, språk-, läs och skrivutvecklare, läromedelsförfattare och inspiratörer inom språk-, läs- och skrivutveckling med Instagramkontot Språk-, läs- och skrivbyrån.
5






























































































   5   6   7   8   9