Page 97 - Hegas hostkatalog 2024
P. 97

  FAKTA
                       Foto: Privat
      SAMORDNAD LÄSNING
Anna Stråhle är inte skolbibliotekarie. Men det är hon som ser till att varje elev i Strängnäs kommun har till- gång till ett fungerande skolbibliotek. Som biblioteks-
samordnare är det lättare för Anna att fånga upp fler röster i kommunen och hitta samarbeten mellan skolor.
– Jag känner mig aldrig ensam! berättar Anna. Jag har lärt mig otroligt mycket av andra yrkesroller som jag möter och samarbetar med.
Hej Framtid föddes i mötet med SYV-samordnaren Karam Aldeeb.
LÄSER FÖR FRAMTIDEN
Syftet med läsprojeket är att inspirera och peppa elev- erna i kommunen inför sina framtida yrkesval.
– Det var viktigt att projektet inte bara handlade om ”brandman” och ”polis”, berättar Anna. Jag ville ta in en bredd av lättlästa böcker om olika yrken och fastnade då för Hegas faktaserie Yrke.
så Väcker du läslust med fakta om yrken!
Våga drömma! Välj ut faktaböcker med ämnen som fångar just dina elever. Kanske är
det dans, dinosaurier, datorspel, demokrati, epa, AI, handboll eller zombies? Det viktiga är att väcka läslust och nyfikenhet i första hand.
Förebilda! Det är lätt att fastna i gamla spår
när någon frågar vad man vill jobba med. Ett sätt att närma sig drömmen är att lyfta förebilder som jobbar med ovanliga yrken. Spana in våra unga experter i faktaserierna Yrke, Sport och Motor.
Grunda! Radiojournalist, klimataktivist eller miljökämpe? En stabil bas är en bra början för den med stark kampvilja, eller den som bara är vägvill. Få koll på källkritik, demokrati och samtycke i faktaserien Du kan!
Böcker som Källkritik och Känslor – Nyfiken blev också en viktig del i projektet.
– Många unga fastnar i karriärtänk och på hur de ska tjäna så mycket pengar som möjligt, säger Anna. De drömmer om att bli youtubers och influencers! Men man ska satsa på att göra något man mår bra av också. Barnen behöver förebilder som får dem nyfikna på olika typer av yrken.
LÄTTLÄST NÅR FLER
Konceptet flög. Som en löpeld spred sig projektet när fler skolbibliotek i kommunen hakade på. Fördelen med lättlästa böcker var stor.
– Jag ville kunna nå alla elever oavsett läsnivå, menar Anna. Det var också viktigt att både lärare och elever skulle kunna hinna läsa igenom böckerna och arbeta med materialet kopplat till varje bok.
I samband med projektet skyltade skolbiblioteken med flera av böckerna som köptes in.
– Projektet har bidragit till fler utlån och har skapat ett större läsintresse – både från elever och lärare, berättar Anna.
EN ALTERNATIV LÖSNING?
Kan bibliotekssamordnare som Anna vara ett möjligt svar på regeringens nya lag om bemannade skolbib- liotek? Anna Stråhle är försiktigt optimistisk.
– Den nya lagen låter positiv, men vad innebär det egentligen? Ungefär en bibliotekarie per kommun. Då behöver vi hitta alternativa lösningar för att det ska gå ihop.
Hon har föreslagit sin modell för Strängnäs kom- mun. Men hon poängterar att det är viktigt att lyfta hur det skulle påverka det läsfrämjande arbetet i stort.
– Skolbiblioteken behöver ett grundbestånd och klassuppsättningar med böcker. Det kan biblioteks- samordnaren. Men utan en skolbib-
liotekarie på varje skola lägger vi
större krav på folkbiblioteken att stötta upp lärare med läs- tips, lustfyllt läsmaterial och läsfrämjande aktiviteter.
Anna Stråhle, bibliotekssamordnare, Strängnäs kommun.
97



































































   95   96   97   98   99