Page 12 - 932875 Las lattare_FLIP PDF
P. 12
att lära sig om något som de är intresserade av, något som annan forskning visat är vanligare för pojkar än för flickor.5 En fungerande demokrati bygger på att medborgarna kan
ta till sig och förstå information för att göra medvetna val. Även i en digitaliserad värld kommuniceras majoriteten av all information skriftligt, och för den som vill fördjupa sina kunskaper i något ämne är det avgörande att kunna läsa och, framför allt, tolka text. Att vi får allt sämre språkför- ståelse är ett reellt hot mot demokrati, informerade val och människors känsla av att kunna engagera sig och vara med och påverka det gemensamma samhället.
Förmågan att läsa (och skriva) påverkar vår förmåga att aktivt kunna delta i samtal. Och vice versa, när vi läser (och skriver) utvecklas vårt ordförråd och det ger oss möjlighet att träna att röra oss inom och mellan olika ämnesområden. När vi pratar om det vi läser får vi också stöd i att tolka det vi läser.6
”Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker. Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livs- åskådningar, generationer och språk möts.”
Lgr22
10
5) Hedemark, Å (2018), s. 22–23.
6) Skolverket (2023a), s. 20.