Page 12 - 932851_Lasa tillsammans_FLIP PDF
P. 12
10
Läsfrämjande insatser är för alla. Att läsa behöver inte handla om hur många ord du lyckas läsa varje dag, utan kan handla om att få insikter i hur andra lever och tänker, vilket Shared reading hjälper läsaren med. Metoden skapar dessutom gemenskap och en möjlighet att berika texten ytter- ligare. Att läsa och läsa tillsammans kan ge stressavlastning och en stunds verklighetsflykt. Shared reading är inte bib- lioterapi men anses ha terapeutiska egenskaper.
Shared reading öppnar upp för ökad delaktighet för personer med läs- och skrivsvårigheter. Texten läses högt, samtidigt som vi tittar på texten och tar in hur orden ser ut (tittar på ordbilder) och det finns inga krav på att alla läser. Något som flera deltagare i mina grupper har uttryckt är att läsa tillsammans har gett dem känslan av att de nu kan läsa mer poesi och diskutera texter på ett annat sätt. Shared reading som metod stärker dem.
Läsfrämjande insatser kan förekomma i skolan, på biblioteket och självklart i hemmet, men även på ICA, på träningen och på vårdcentralen. Läsa själv, läsa med andra och att läsa högt tillsammans är läsfrämjande. Att se det skrivna ordet, hålla i böcker, lyssna på böcker och läsa seriealbum är också läsfrämjande. Det finns många sätt att omfamna läsandet och göra det till sitt eget.