Page 8 - 084444_Laslust at alla_FLIP PDF
P. 8

                 10
framme. Inte bara i bokhyllan. Lägg dem på borden, stolar, bänkar, i hallen, i köket, i kapprummet, på bussen ... Böckerna i sig främjar läsning!
Nummer två bland läsfrämjande åtgärder: förebilder. Om du själv läser och pratar om böcker ökar möjligheten att barn i din omgivning också blir läsande personer.
Två enkla och roliga saker som gör skillnad redan där.
Men det tredje då? Allt i berättelsernas värld är ju tre.
Den tredje saken är rätt bok till rätt person. Att hitta boken
eller bokserien som får just barnet framför dig att vilja läsa. Nöj dig inte med att lägga fram fem olika böcker och hoppas att det ska göra susen. Inte ens tio. Ge dig inte förrän du hittat rätt. Och det finns bara ett sätt att göra det. Pröva. Visst, man kan absolut fråga sig fram om intressen. Chansen ökar såklart att hitta rätt bok om man navigerar sig fram
via barnets intressen som fotboll, hästar, bilar, djur, rymden, dinosaurier, spänning, skräck. Men det finns så mycket mer i en berättelse som har betydelse och som är svårt att sätta fingret på. Miljöer, karaktärer, tonen, språket. Tänk hur vi själva som vuxna kan fastna för till exempel en deckarserie och läsa varenda bok av den författaren, men rata en annan som till det yttre handlar om ungefär samma sak. Utgiv- ningen av barn- och ungdomsböcker är större än någonsin och det är en ren glädje att botanisera i det fantastiska utbudet. När barnet hittar ”sin” bok eller bokserie går det mesta av sig själv sedan.
Alltså. Se till att böcker finns tillgängliga. Var en läsande förebild. Hitta rätt bok.
När jag kommit såhär långt i föreläsningen är det många som tittar klentroget på mig. Sen då?
Ja, sen kan du göra hur mycket som helst! Det finns ingen
























































































   6   7   8   9   10